Kompetencje - Komenda Powiatowa Policji w Gorlicach

Biuletyn Informacji Publicznej

Kompetencje

I. W zakresie organizacji i zarządzania, należy w szczególności:

1.     prowadzenie badań i analiz struktur organizacyjno - etatowych, podległych jednostek i komórek organizacyjnych oraz racjonalnego rozmieszczenia w nich i wykorzystania przydzielonego limitu etatów;

2.     kształtowanie i realizowanie polityki kadrowej i dyscyplinarnej;

3.     zapewnienie przestrzegania przepisów o zachowaniu tajemnicy ustawowo chronionej w podległych jednostkach i komórkach, a także stwarzanie warunków zabezpieczających prawidłowy obieg oraz przechowywanie dokumentów i korespondencji;

4.     kształtowanie i prowadzenie w środkach masowego przekazu działalności informacyjno - propagandowej, dotyczącej realizowania przez Policję zadań w zakresie bezpieczeństwa, porządku publicznego oraz profilaktyki w tym zakresie;

5.     inspirowanie i wspieranie działalności wynalazczej i racjonalizatorskiej;

6.     podejmowanie działań w kierunku, doskonalenia zawodowego policjantów, a także utrzymania sprawności i rozwoju kultury fizycznej oraz sportu wśród funkcjonariuszy i pracowników cywilnych;

7.     organizowanie, eksploatowanie i techniczne utrzymanie zainstalowanych w Komendzie Powiatowej oraz podległych jednostkach systemów łączności i informatyki oraz koordynowanie tych systemów we współpracy z właściwą komórką organizacyjną Komendy Wojewódzkiej Policji;

8.     zapewnienie niezbędnego zaopatrzenia logistycznego i technicznego na potrzeby Komendy Powiatowej oraz podległych jednostek Policji;

9.     zarządzanie nieruchomościami Skarbu Państwa użytkowanymi przez jednostki Policji powiatu gorlickiego;

10.  pełnienie funkcji kierownika zakładu wobec pracowników cywilnych;

11.  pełnienie funkcji organu administracji państwowej I instancji w decyzjach dotyczących:

a) spraw osobowych,

b) spraw dyscyplinarnych,

c) spraw mieszkaniowych,

d) innych, na mocy odrębnych przepisów.

 

II. W zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego należy w szczególności:

1.     przeciwdziałanie przyczynom i warunkom sprzyjającym popełnianiu przestępstw i wykroczeń;

2.     nadzorowanie działań w zakresie ustalania i ujawniania przestępstw i wykroczeń a także wykrywania i ścigania ich sprawców poprzez:

a)      wykonywanie czynności procesowych w ramach postępowań przygotowawczych w zakresie wynikającym z uprawnień i obowiązków ustawowych;

b)      wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych, operacyjno – technicznych, kryminalistycznych oraz innych w trybie i zakresie określonych w odrębnych przepisach;

3.     nadzorowanie wykonywania czynności na polecenie Prokuratur i Sądów oraz innych organów w trybie i zakresie wynikającym z uprawnień i obowiązków ustawowych;

4.     nadzorowanie działalności rozpoznawczej, zapobiegawczej i wykrywczej związanej ze zwalczaniem przestępstw i wykroczeń;

5.     nadzorowanie i koordynowanie przedsięwzięć ukierunkowanych na zwalczanie przestępczości zorganizowanej i transgranicznej w zakresie określonym odrębnymi przepisami;

6.     nadzorowanie poszukiwań osób i rzeczy, działań pościgowych i blokadowych, konwojowania osób zatrzymanych i tymczasowo aresztowanych oraz transportu pieniężnych i przedmiotów wartościowych, bądź stanowiących tajemnicę ustawowo chronioną;

7.     współdziałanie w zakresie zapobiegania naruszania porządku prawnego, a także zjawiskom kryminogennym z organami administracji państwowej, samorządowej, instytucjami i organizacjami społecznymi w tym zwłaszcza prowadzącymi działalność kontrolną;

8.     nadzorowanie działań podległej komórki, jednostek organizacyjnych, innych policjantów oraz doskonalenie metod ich pracy;

9.     analizowanie i opiniowanie szczegółowych planów i harmonogramów przedsięwzięć realizowanych przez komórki i jednostki organizacyjne;

10.  koordynowanie i określanie form współdziałania komórek i jednostek Policji;

 

III. Do zakresu zadań Komendanta Powiatowego Policji należy również:

1.     zapewnienie jak najwyższej mobilizacji, gotowości alarmowej podległych jednostek i komórek;

2.     zapewnienie warunków do prowadzenia gospodarki finansowej, materiałowo-technicznej, inwestycyjnej oraz transportowej;

3.     zapewnienie prawidłowego funkcjonowania łączności i informatyki;

4.     nadzorowanie prowadzenia spraw socjalno-bytowych oraz dbałość o bezpieczeństwo i higienę pracy;

5.     organizowanie ochrony przeciwpożarowej w obiektach Policji .

 

IV. W celu właściwej realizacji zadań oraz zapewnienia warunków sprawnego i efektywnego kierowania działalnością Policji, Komendant Powiatowy:

1.     tworzy i likwiduje, w zakresie określonym odrębnymi przepisami komórki organizacyjne, Komisariaty i Posterunki Policji;

2.     powołuje po zasięgnięciu opinii właściwego terytorialnie wójta (burmistrza) lub wójtów Komendanta Komisariatu Policji;

3.     dokonuje systematycznych analiz i ocen sianu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu, z uwzględnieniem prognozowania zagrożeń i planowania podstawowych przedsięwzięć;

4.     organizuje i nadzoruje działania podległych jednostek, służb i policjantów oraz doskonali metody pracy prewencyjnej, operacyjno - rozpoznawczej i dochodzeniowo - śledczej, dostosowując podejmowane przedsięwzięcia do występujących i przewidywanych zagrożeń;

5.     nadzoruje i koordynuje współdziałania jednostek i komórek Policji;

6.     przyjmuje oraz rozpatruje skargi i wnioski dotyczące działalności Policji i policjantów;

7.     udziela w ramach sprawowanego nadzoru, kierunkowych i szczegółowych wytycznych, zarządza i organizuje okresowe i doraźne oceny pracy przez podległe jednostki i ogniwa służbowe, a także poszczególnych policjantów.

Metryczka

Data publikacji : 02.06.2016
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Powiatowa Policji w Gorlicach
Osoba udostępniająca informację:
Grzegorz Szczepanek Jednoosobowe Stanowisko ds. Prasowo-Informacyjnych
do góry